Thursday, January 16, 2014

KOAY TEOW TOMYAM (RICE NOODLE IN TOMYAM SOUP)

السلام عليكم
Peace be upon you

Menu 5 : 14th January 2014


I masak campak-campak aje for this kind of soup. :)


Ingredients

1 pack of thin rice noodle
2 cloves garlic (finely chopped)
1 chicken breast (thinly slice / cut into chunks)
1/2 cube of tomyam cube
2 tbsp tomyam paste
1 lemongrass (thinly slice)
1 tube squid (pineapple cut)
6-8 medium size prawn (peeled, devined)
5 cm carrot (cut into matchsticks) *
1 handful cauliflower *
8-10 fish balls *
1 fish cake (thinly slice) *
5 bird's eye chillies (finely chopped atau tumbuk sampai lumat)
500-600 ml water
3 tbsp fish sauce (depend on you)
2 tsp lime juice*
5 kaffir lime leave (shredded) *
Coriander leaves for garnish

Method

Boil water in a pot over medium heat. Add garlic, lemongrass, tomyam cube, tomyam paste, chillies, fish sauce and chicken and boil for 5 minutes.

Add in the * ingredients and cook for a minute. 

Add seafoods and cook for 20 - 30 seconds. Turn off fire, set aside.

Rinse the rice noodle with hot water (for one serving), drain and pour it in a bowl. Pour the soup over the rice noodle and garnish with coriander leaves.

Di Malaysia sekarang ni tengah panas tentang KANGKUNG. Ye kangkung la.. Hal ini gara-gara Datuk Seri Najib Tun Razak menyebut perihal harga kangkung yang dah turun harga di dalam satu majlis. Katanya harga kangkung turun kenapa tak puji kerajaan. 

Gara-gara ucapan beliau tu Facebook mengalami kesesakan traffic dan kebanyakkan pengguna Facebook telah di SPAM dengan status-status dan gambar-gambar kangkung. Pada pendapat I kita ni tak perlu terlalu obses untuk express kan ketidakpuasan hati  kita terhadap apa yang kita tak suka. You kata macam-macam and ada sesetengahnya menjadi fitnah.. ianya boleh mengubah keadaan ke? Sebagai contoh, kerajaan akan turunkan harga minyak ke? Kerajaan akan turunkan harga gula ke? Tidak bukan? Jadi tak perlu lah terlalu obses untuk meluahkan rasa hati.

Pada pendapat I juga, Datuk Seri Najib tidak wajar menggunakan kangkung sebagai contoh kerana kangkung adalah barangan substitute manakala petrol atau gula adalah barangan complementary.

Sama juga dengan kehidupan seharian kita, jangan lah kita terlalu obses untuk menjaga perihal orang lain. Tidak mendatangkan apa-apa kebaikan pun terhadap kita. Jika kita suka, alhamdulillah.. Jika kita tak suka dengan sesuatu tentang orang lain, kita dengar, kita tengok dan diam. Tak perlu nak war-war kan pada si pulan si pulan yang kita tidak gemarkan apa yang di lakukannya, apa yang dia miliki, apa yang dia katakan. 

Redha dengan apa yang berlaku, muhasabah diri, positive thinking to others dan lakukan yang terbaik. Tingkatkan kemajuan diri di tempat kerja supaya kita lebih mendapat manfaatnya. Mana lah tau dapat promotion dan kenaikan gaji jadi tak perlu lagi merungut itu dan ini. Atau mana tau, hujung tahun dapat bonus berbulan-bulan dengan kerja keras you all? Tapi jangan lah pulak bila dapat bonus berbulan-bulan you all belanjakan untuk new PRADA, new HERMES, new MACBOOK AIR, new WHEELS pulak. Bonus tu boleh di gunakan untuk cover yang mana tak cukup dan di gunakan untuk keperluan kita. Beringat sebelum kita susah di kemudian hari.

Penat dah bebel..  Lama tak tengok SNOWY kan? 


Ha'ah.. dah besar dah dia :) Kalau bangun tidur macam ni lah dia.. Mata layu pastu duduk termenung hehe

He amazed me dengan massage I subuh semalam. Tak pernah-pernah, tiba-tiba dia massage belakang I. Terkejut jugak mula-mula and dia tak nak stop bila I suruh stop. Lama la jugak.. I tarik tangan dia baru dia stop pastu dia tertidur pulak hahaha.

Selamat menyambut hari Thaipusam pada yang meraikannya.





No comments:

Post a Comment

Thank you for dropping by and leave comments. If you don't have any blogs, appreciate if you could leave your name instead.