Monday, February 10, 2014

SAMBAL IKAN KELI CARA PADANG (SPICY CATFISH IN PADANG STYLE)

السلام عليكم
Peace be upon you

Ramai di kalangan kita suka makan ikan keli kan? Sambal ikan keli, masak lemak keli salai dan sebagainya. Termasuk lah I. Tapi few years back, aduan  rakyat kat TV3 memaparkan kolam peliharaan ikan keli di satu daerah di Perak telah menyebabkan pencemaran ke sawah-sawah di sana. 

Pesawah-pesawah membuat aduan mengatakan air kolam ikan keli yang busuk telah di salirkan ke parit-parit yang mana air parit tersebut di gunakan untuk sawah-sawah diaorang.

Tinjauan yang di buat ke kolam ikan berkenaan, mereka dapati ikan keli tu semua di beri makan bangkai ayam yang telah di kisar. Sebab tu lah air di kolam-kolam tersebut berbau busuk. Kesian kan ikan-ikan tu berenang dalam air yang busuk.

Dari hari tu lah I tak makan ikan keli hehe. Tapi dari last year, I started teringin nak makan ikan keli balik cuma tak banyak macam selalu lah. So hari Sabtu lepas I masak sambal ikan keli tapi padang style.




Fried catfish

Ingredients

2 medium size catfish 
1/2 tsp salt
1 tsp tumeric powder
2 cups vegetable oil 

Method

Heat oil in a wok over medium heat. Meanwhile clean the catfish and pat dry. Rub with salt and tumeric and fry them till brown for both sides.

Drain the excess oil with kitchen paper towel and set aside.




Sambal

Ingredients

5 shallots*
3 cloves garlic*
6 red chillies (seeded)*
Thumb size shrimp paste*
Salt to taste
A pinch of seasoning powder (ajinomoto)
1 cup of  water
1/2 tsp tamarind paste
1/4 cup vegetable oil

Method

Heat oil in a medium sauce pan / wok over medium heat. Using a food processor, blend * ingredients but please do not over  blended.

Simmer the chili paste till fragrant and water absorbed. Add salt, ajinomoto, tamarind paste and water, mix them well. Cook till water absorbed for second time.

Pour the sambal over fried catfish and ready to serve.

Note :

Kalau nak hilangkan lendir ikan keli, rub dengan daun serai atau daun limau kasturi.

Semasa goreng ikan keli pastinya minyak akan meletup-letup, kalau tak rajin mop lantai, sila lah guna penutup kuali semasa menggoreng ya.. tapi jangan pulak tutup rapat.




I teringin nak buat hi-Tea party, ada sesiapa nak join and organise sama-sama? :)



Love,

Honey



2 comments:

  1. Hi Honey ; this recipe remind my Kampung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Pedas dan Manis. I silent reader blog you tapi still tak tau nama hehe sorry..

      Kampung di mana?

      Delete

Thank you for dropping by and leave comments. If you don't have any blogs, appreciate if you could leave your name instead.