Monday, May 12, 2014

GARDEN UPDATE : PART 8

السلام عليكم
Peace be upon you


Dah lama tak update tentang kebun kan? So today nak update sikit tentang kebun yang tak serupa kebun tu :)


Ini pokok bunga telang yang I tanam few months back and as you can see there is no trellis yet for them. Sebab I malas nak buat hehe. 

Finally! It's up! Sebab I kesian sangat lah kat pokok telang tu. Takde tempat dia nak memanjat. I did it myself okay! But just a simple trellis lah kan. Takpe lah as long as they can panjat happily.

Kat situ jugak lah I tanam pumpkin plants and dia dengan happy nya panjat pagar tu and terus panjat ke pokok mangga I yang kat luar pagar tu tapi berbuah sebijik pon tarak! At the end, I cabut semua pokok labu yang ada kat situ buat compost hehe.


Tadaaaaa! Ini gambar semalam I ambil. Banyak berbunga tapi masih belum berkesempatan untuk buat apa-apa lagi. Nanti lah kalau rajin boleh buat nasi kerabu kan :)


Ini pokok halia yang I tanam tak ingat bila :) I saja campak kulit kerang kat pokok-pokok ni sebab ada yang kata kulit kerang ni pun baik untuk menyuburkan tanaman. Entah lah.. wallahualam.



Ini pokok Thai Basil tapi dah di gondolkan semalam. Lupa pulak nak ambil gambar sebelum di gondolkan hehe. 3 pokok I gondolkan semalam. Dua I bagi jiran sebelah and selebihnya I simpan for my stock. 

Ini lah pokok daun kaduk. Daun yang I guna untuk kari kerang I hari tu. Buat Endah, ini lah dia pokok daun kaduk tu. I tak pasti di sana panggil dengan nama apa. Mungkin berbeza. 

Ini raised bed garden I yang pertama and yang kedua tu masih belum ada tanaman lagi. Ini je pokok yang survived, bayam merah dan bawang putih. Pak Choy I habis di kerjakan oleh kucing-kucing jiran I. Sigh.

Tapi bayam ni pun dah rongak sana rongak sini di makan dek belalang. Sakitnya hati!


Ini pulak pokok cili padi I yang tumbuh sesat celah celah Purple Showers. Alhamdulillah.. rezeki jalan di tolak kan?   :)

Nanti bila kebun I dah cantik baru I tunjuk keseluruhannya  ye? Asyik nanti nanti nanti je kan? Entah bila lah tu hahahaha.

Till we meet again!




Love,

Honey


11 comments:

  1. Assalam Honey.. byknya plants... akak tumpang suka:) cili padi tu yg paling untung... so far akak tak pernah menjadi dengan cili padi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kak Mar,

      Boleh lah tahan, takde lah banyak sangat hehe. Pokok serai belum trim, itu yang tak tunjuk gambar :)


      Cuba lah lagi tanam, mana lah tau menjadi kan.

      Delete
  2. salam honey, subur2 betui tanaman dikebun u ni...esp kaduk tu subur berkilat...mcm letak lotion je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ana,

      Alhamdulillah. Musim hujan ni cantik lah dia. Kalau musim panas tu nak kena siram selalu. Ada pulak kaduk letak losyen haha. I tak pernah petik pun tau kaduk ni setelah bertahun-tahun tanam (kakak I yang tanam). Masa buat kari kerang tu lah pertama kali nya petik :)

      Delete
  3. I like your trellis, What plants are you growing? I couldn't understand your language. You can add the Google translator gadget and that will help. Have a great week!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Priscilla,

      I soooo sorry about your inconvenience. I'll try to add translator gadget in my blog for you convenience, okay? :)

      Let me explain to you ;

      1,2 and 3 is blue-pea plant.
      4. Ginger
      5. Thai Basil
      6. Piper sarmentosums
      7. Red spinach
      8. Bird's eye chili plant



      Delete
  4. Oh terima kasih Honey! Disini namanya karuk, biasa untuk obat saja, tidak untuk sayur. Chili padi tuh cabe rawit. Kebunnya subur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh karuk ya. Ia juga boleh di buat oleh deh. Di celur ke banyu hangat sebentar dan di cicah dengan sambal belacan. Oh nyaman benar. Alhamdulillah.. subur di musim hujan kaya gini.

      Delete
  5. Tak tahu jugak pasal kulit kerang tu...kaduk serious cantik la pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadia,

      Kaduk tu memang cantik. Musim hujan ni daun dia lebar-lebar.

      Delete

Thank you for dropping by and leave comments. If you don't have any blogs, appreciate if you could leave your name instead.