Friday, July 19, 2013

BUTTER CHICKEN

Salam.

Salam Jumaat you all! Did your remember that I was talk about I had butter chicken for my iftar? So today I would like to share a butter chicken recipe. By the way, there are two version of 'Butter Chicken'. One is Indian version and another one is Chinese version. Mine is Chinese version and I'll show you the Indian Butter Chicken.

This is Indian Butter Chicken.


Ingredients

1. 500 gm boneless chicken (chicken breast-tapi i guna semau bahagian sebab beli ayam sekor hehe)
2. 3/4 - 1 cup Evaporated milk (I used F&N brand)
3. 5-6 bird's eye chillies (finely sliced)
4. 1 sprig curry leaves
5. 5 cloves garlic (minced)
6. 1-2 tsp salt
7. 2-3 tbs unsalted butter
8. 1 cup of corn flour (to coat the chicken)
9. 1 tsp salt (to marinate the chicken)
10. 2 cups of cooking oil (to deep fried the chicken)

Method

1. Clean the chicken and drain. Marinate with salt and coat the chicken with corn flour.

2. Heat the cooking oil in a wok or pot, deep fried the chicken till crisp or brown. Once done, put aside.

3. Melt the butter in a wok, add chillies and garlic and mix well till fragrance. Pour the evaporated milk, add salt in the sauce and mix well.

4. Once the sauce boiled, add the curry leaves and chicken. Mix well till the sauce lil bit thicken and ready to serve.

Bukan I potong ayam tu kecil-kecil tapi daun kari I tu besar-besar hahaha. Semua yang datang semua tegur pokok kari I katanya gemok daun-daun dia. Habis, dah mak nye a.k.a tuannye bagi makan minum semua cukup, belai and borak-borak, memang gemok lah dia. Dulu pokok kari ni kat tanah tapi since ada kumbang putih tu menjahanamkan daunnye I tebang lah pokok tu. Pastu anak-anak pokok kari ni punya lah banyak tumbuh. I pon ambil lah sepokok and alih kan ke pasu. Alhamdulillah, cantik berkilat and gemok daun dia.


Sedap makan chicken butter ni dengan nasi panas-panas. Di padankan pulak dengan pucuk keledek tumis...yum yum! Tapi haritu I makan dengan sayur lain hehe. Sayur bandar bukan sayur kampung.


Tengok lah sauce nye, creamy, pekat dan lekat! SNOWY tak gemar makan ayam ni sebab pedas sikit gamaknya. Hari tu bagi dia makan di lap-lapnye mulut dia tu. It's kinda hot because I used the red bird's eye chillies. Yang jenis tu memang pedas. But I mix with normal bird's eye chillies, if not memang tak termakan lah jawabnye!

 Yeay! Finally it's Friday! Ingat esok I nak kemaskan front yard I tu lah. Nak susun semua genting-genting rumah yang tak guna tu so that I can have more space to 'bercucuk tanam'.

Happy a nice weekend you all!

4 comments:

  1. Assalam Honey,
    singgah sini sekejap tengok butter chicken..pernah makan yang indian style makan dengan roti nan..sedapp..thank you share the recipe ya..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Memang sedap kalau makan dengan roti butter chicken Indian style. Sama-sama, kita sama-sama share recipes yuh! :)

      Delete
  2. Bahan2 dia simple je kan tak banyak...
    Biasalah honey, mak angkat ni mmg suka benar masak yg simple2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah, sikit aje. Pastu campak-campak je tapi the result is YUMMY! Wangi sebab ada bau butter and daun kari. Cuba lah mak angkat.. pasti anak-anak and suami suka.

      Delete

Thank you for dropping by and leave comments. If you don't have any blogs, appreciate if you could leave your name instead.